Skip to main content

How to avoid being mislead with your data-driven approach - Triple A rule

Data is crucial for any product development process that aim to be customer-centric and human-first data-driven process. Product managers and teams aim to acquire as much data as they can get to learn more about their customers behavior and hence improve the product key outcomes. 

When it comes to data, many product teams struggle figuring out the best approach to be data-driven, and to best use their data pipelines and digital footprints. However, being data-driven isn't a simple thing, and require much effort from the team to understand where and how they can structure this data flow.  

But, can data-driven be misleading sometimes? In this short article, I'm going to unleash 1 aspect that can be misleading sometimes for any product team and that can lead to false conclusions about product situation. Being falsely data-driven is more dangerous than being non data-driven at all!

Vanity metrics as an example

Every metric we choose to act upon can be a vanity metric, a term coined by Eric Ries, author of The Lean Startup, which means that there could be a metric that tells you nothing about the actual situation. It's not an actionable metric, you cannot take an action or decide major milestones by acting upon. 

So, how to avoid misleading vanity metric while choosing the product metric you focus on? 

Eric gave some simple steps that you may consider, in order for your metric to feed actual situation. Which I summarized in the term `Triple A rule` 

Triple A Rule

The triple A rule is an abbreviation for: Actionable, Accessible, Auditable. We're going to investigate more about each aspect in the following lines. 

Actionable

The metrics you decide to measure must have a clear cause-effect relationship. This will allow you to know exactly what to do to if you want to replicate or improve results. You can learn from every action you take.

Accessible

Metrics are nothing if they are not understood by the people whose decision they must influence. As a Product Manager, you need every team who you work with to understand what it means that the churn rate went from 5% to 10%. There are two options to make this happen. Either simplify the language with which you present your results, or train everyone in the technical terms that need to be used.

Auditable

Good metrics are unbiased. Anyone measuring them should be able to come to the same conclusion. This will allow you to build trust from the teams you work. Also, it will limit finger-pointing when things don’t go as expected. An auditable metric should be able to stand the test of real customer discussion: what your customers say validate what your reports do.

I hope that gives you a bit perspective on how to think about your product metric that you're going to act upon, and always aiming for your metrics to be Triple A compliant. 

Comments

Popular posts from this blog

ما وراء المنطق، بين المثالي والواقعي: أين تُرسم الحدود؟

 يبدأ التساؤل من مُشاهدات يومية اعتادتها أعين من عايش التناقضات: ماهي طبيعة تلك الحياة؟ ما السر وراء انقضاء الأحداث بهذا الشكل؟ هل تسير الأحداث وفق خطة منضبطة؟ أم أنها لا تنفك تحدث حتى تُحِدث هي الأخرى المزيد من الأحداث؟  اعتاد نور رؤية تلك التناقضات يوماً بعد يوم، فقد أخذ ذهنه يتشرّب ويفسّر أحداث عالمه من خلال منظارين مختلفين لكل منهما معيار خاص في رؤية الأحداث. أحد المنظارين اعتاد تفسير الأحداث انطلاقاً من فرضية أن هناك خطة موضوعة بدقة وعناية لضبط الأحداث.  والآخر اعتاد تفسيرها على أنها نتيجة لبعضها البعض، فعندما يتعرض المرء لحادثة سير، لا يوجد خطة لذلك، تكون العوامل هي مسببات تلك النتيجة: كأن يكون المرء شارد الذهن بسبب خلاف شخصي، وأن يكون السائق مشغول بتفقد مؤشر الوقود، وأن تكون حرارة الجو قد تسببت في بطء حركة المكابح، فكل هذه العوامل مجتمعة أدت إلى حادث السير، وليست الخطة الأوليّة.  لم يكن يعي نور ماهية المنظارين بعد، بل لم يكن يعي ما يعنيه أن يكون للمرء معيار في المقام الأول! لكنه بدأ يلحظ مشاهد حياتية تلفت انتباهه إلى الفرق بينهما. كان نور وأبناء جيله معتادين ع...

سبر أغوار العقل البشري - نظرية العقل كصفحة الفارغة لچون لوك

نستكمل اليوم رحلة فلسفية أخرى والتي هي بمثابة مغامرة جريئة! منذ فترة قريبة، كنا نستكشف فكرة المعرفة الفطرية، التي أذهلت الفلاسفة العباقرة ذوي الأفكار الثورية. سابقًا، تعرضنا بشيء من التفصيل المبسّط لمفكرين عظماء مثل إيمانويل كانط . وهو من شاكلة المفكرين المثاليين الذين اعتقدوا أنّ عقولنا تأتي إلى العالم مزوّدة بمبادئ أولى عن المفاهيم التي نعاصرها في عالمنا.، والتي تُدعى بالمعرفة الفطرية. ( رابط الفيديو الذي يتحدث عن نظرة إيمانويل كانط للمعرفة الفطرية ) . الآن سنغير المسار قليلًا. وسنتجه إلى الفريق المقابل للفلاسفة المثاليين، وعلى رأس هذا الفريق هناك "چ ون لوك " وهو مرشدنا في مهمة اليوم الجريئة. إنه بمثابة المحقق الجاد في عالم الأفكار. لوك ، الفيلسوف والطبيب الشهير، يتحدى فكرة المعرفة الفطرية، ويقول أن عقولنا تكون عبارة عن ألواح فارغة عندما نولد، دون أي معرفة فطرية. في هذه المقالة، سوف ننظر عن كثب إلى فكرة المعرفة الفطرية ولكن من زاوية مختلفة، التي يمكننا أن نسميها بزاوية الفلسفة " الماديّة ". يقول لوك إننا لا ندخل إلى العالم بأفكار مُدمجة بشكل فطري، بل نتعلم الأشيا...

So what's Agile UX, Design Thinking, and the all other lean stuff?

Agile & Lean Startup: What was the problem with Agile? Agile was a reaction to the fact that we couldn’t produce software effectively and efficiently. The industry had some hard time addressing the problems with what we called “The waterfall process”. The problem was clearly that the process of building and producing software was difficult and tedious, and moreover, not successful. And how did we addressed it mainly in Agile? It was simple approach: Work iteratively. Shorten the feedback cycle. Evaluate and repeat.  And it was a success! Thanks to Agile, the software delivery process has been enhanced, more projects were able to deliver software to market successfully and in more disciplined way. So? We discovered later that even with successful delivery, more and more software aren’t being used as imagined. We produced and delivered a lot of software, but the users never used it as imagined -or never used it at all. That was a clear indication for people in...