Skip to main content

How to avoid being mislead with your data-driven approach - Triple A rule

Data is crucial for any product development process that aim to be customer-centric and human-first data-driven process. Product managers and teams aim to acquire as much data as they can get to learn more about their customers behavior and hence improve the product key outcomes. 

When it comes to data, many product teams struggle figuring out the best approach to be data-driven, and to best use their data pipelines and digital footprints. However, being data-driven isn't a simple thing, and require much effort from the team to understand where and how they can structure this data flow.  

But, can data-driven be misleading sometimes? In this short article, I'm going to unleash 1 aspect that can be misleading sometimes for any product team and that can lead to false conclusions about product situation. Being falsely data-driven is more dangerous than being non data-driven at all!

Vanity metrics as an example

Every metric we choose to act upon can be a vanity metric, a term coined by Eric Ries, author of The Lean Startup, which means that there could be a metric that tells you nothing about the actual situation. It's not an actionable metric, you cannot take an action or decide major milestones by acting upon. 

So, how to avoid misleading vanity metric while choosing the product metric you focus on? 

Eric gave some simple steps that you may consider, in order for your metric to feed actual situation. Which I summarized in the term `Triple A rule` 

Triple A Rule

The triple A rule is an abbreviation for: Actionable, Accessible, Auditable. We're going to investigate more about each aspect in the following lines. 

Actionable

The metrics you decide to measure must have a clear cause-effect relationship. This will allow you to know exactly what to do to if you want to replicate or improve results. You can learn from every action you take.

Accessible

Metrics are nothing if they are not understood by the people whose decision they must influence. As a Product Manager, you need every team who you work with to understand what it means that the churn rate went from 5% to 10%. There are two options to make this happen. Either simplify the language with which you present your results, or train everyone in the technical terms that need to be used.

Auditable

Good metrics are unbiased. Anyone measuring them should be able to come to the same conclusion. This will allow you to build trust from the teams you work. Also, it will limit finger-pointing when things don’t go as expected. An auditable metric should be able to stand the test of real customer discussion: what your customers say validate what your reports do.

I hope that gives you a bit perspective on how to think about your product metric that you're going to act upon, and always aiming for your metrics to be Triple A compliant. 

Comments

Popular posts from this blog

How could some people deceive software major students? (In Arabic)

“كلنا عارفين أهمية هندسة البرمجيات اليومين دول، وعارفين إن لغات البرمجة وإتقانها شيء مهم جداً في CV أي مبرمج وحاجة بتخلي الشركات الكبيرة تحط عينها عليك. وعشان احنا عارفين إن الكورسات الأونلاين طويلة ومرهقة عملنالك أحسن منحة تدريبية في مدينة المنصورة ومدن الدلتا لمدة شهرين، برنامج متكامل عشان تبقى مهندس برمجيات بفئة A+ عشان تبدأ تغير عالم البرمجيات وتصنع الفارق وتخلي السيرة الذاتية بتاعتك مميزة ودسمة ^_^ الأول هنعرفك يعني إيه لغات برمجة تشفيرية والفرق بينها وبين لغات البرمجة الرقمية وبعدين هناخدك في جولة في تقنيات الويب والموبايل والديزاين بأحدث الإصدارات لعام 2016 وهنعملك امتحانات دورية عشان نتأكد إنك فاهم المحتوى كويس. الكورس هيبقى محتوى تدريبي يؤهلك للحصول على شهادة الـ IFEDS الأمريكية المعتمدة من وزارة الخارجية القطرية واللي مسموح لحاملها بالدخول لدول الاتحاد الأوروبي بفيزا حرة! محتوى الكورس: 1- مقدمة للغات البرمجة التشفيرية ( 6 حصص + امتحان تمهيدي ) 2- لغات الويب الخفية ( 7 حصص + امتحان على اللغات التشفيرية + امتحان تمهيدي ) 3- لغات التصميم السوية ( 9 حصص + ا...

سبر أغوار العقل البشري - نظرية العقل كصفحة الفارغة لچون لوك

نستكمل اليوم رحلة فلسفية أخرى والتي هي بمثابة مغامرة جريئة! منذ فترة قريبة، كنا نستكشف فكرة المعرفة الفطرية، التي أذهلت الفلاسفة العباقرة ذوي الأفكار الثورية. سابقًا، تعرضنا بشيء من التفصيل المبسّط لمفكرين عظماء مثل إيمانويل كانط . وهو من شاكلة المفكرين المثاليين الذين اعتقدوا أنّ عقولنا تأتي إلى العالم مزوّدة بمبادئ أولى عن المفاهيم التي نعاصرها في عالمنا.، والتي تُدعى بالمعرفة الفطرية. ( رابط الفيديو الذي يتحدث عن نظرة إيمانويل كانط للمعرفة الفطرية ) . الآن سنغير المسار قليلًا. وسنتجه إلى الفريق المقابل للفلاسفة المثاليين، وعلى رأس هذا الفريق هناك "چ ون لوك " وهو مرشدنا في مهمة اليوم الجريئة. إنه بمثابة المحقق الجاد في عالم الأفكار. لوك ، الفيلسوف والطبيب الشهير، يتحدى فكرة المعرفة الفطرية، ويقول أن عقولنا تكون عبارة عن ألواح فارغة عندما نولد، دون أي معرفة فطرية. في هذه المقالة، سوف ننظر عن كثب إلى فكرة المعرفة الفطرية ولكن من زاوية مختلفة، التي يمكننا أن نسميها بزاوية الفلسفة " الماديّة ". يقول لوك إننا لا ندخل إلى العالم بأفكار مُدمجة بشكل فطري، بل نتعلم الأشيا...

تساؤلات حول مفهوم "البطل" في المجتمعات البشرية

 لا شك أن العديد من أبناء جيلي قد تربوا ونشأت أفكارهم في ريعان تشكّلها على العديد من مسلسلات الكارتون والقصص المصورة، حيث العديد من الأحداث التي تمر على مجموعة من الشخصيات المتخيّلة في ذهن المؤلف، في عالم يتسم عادة بالمثالية وينصف في النهاية أولئك الذين يتصدون بضراوة لقوى الشر ومخاوف الإنسان، أولئك الذين لا يترددون في حماية مجتمع، أو إنصاف مظلوم، أو دحر ظالم.  فسواء كنت من محبي الأنمي الياباني ، أو مسرحيات شكسبير الكلاسيكية، أو حتى الأفلام والمسلسلات المعاصرة، فستجد على نحو مغاير أن هناك بعض الشخصيات المحورية التي يدور حولها العمل الفني ويقوم بنسج الأحداث المختلفة حولها ليحث بداخلنا المحاكاة الخيالية لحيواتهم ومشاكلهم، وبالتالي يأخذنا في مدارات تلك الأحداث حول بعض الاستنتاجات والدروس الأخلاقية، أو .حتى الخبرات الحياتية المتوارثة في أُطر هذه الثقافة أو تلك القاسم المشترك بين تلك الأعمال الفنية المختلفة هو قواعد "الدراما" التي نستطيع تقفي أثرها تاريخياً وصولاً لإحتفالات وأعياد "ديونيسيا" في مدينة أثينا اليونانية القديمة، والتي تُعرف تاريخياً بكونها الميلاد الحضاري للد...