Skip to main content

Break your product death cycle with those 3 effective tips

Digital products are floating around, everywhere, no wonder with all these products out there, there should be a lot of waste. The problem is not that we’re going to have some waste, the problem is how much is that waste out of the whole thing?

Most of the products need to solve real painful issues in order for them to succeed and flourish. But more often, the products got stuck in something called ‘Death Cycle’ which was illustrated by David Bland in 2014. So what’s that death cycle? And how can we avoid it? This is what I’m going to tackle in the following lines.


What is product death cycle?




The product death cycle is a phenomenon happens when no one uses the product and we don’t know why. And based on that we start to take action, but rather than solving the issue, we produce more software that no one uses as well!


The 3 corners of the death cycle


Customers who don’t use the product. Because they don’t like it, or because they don’t find it really useful.

Product Design that doesn’t meet what the customers actually need. This is the product manager, figuring out what’s going wrong and trying to solve it by some product design decisions.

Product engineering that builds more of the wrong stuff. This is the product team trying to build it in a way that hopefully will make the situation better.

Usually, things don’t go very well, and you find yourself in this cycle, here’s some tips to deal with it.


First things first, How to avoid customers not using your product?

Image result for customer angry

First, ask yourself: Am I really understanding my customers? Do I know their habits? Their pain points?
- If you have some doubts about those questions, most likely the problem is that you don’t understand your customers pretty well.

Second, if you understand your customers, do you anchor your narratives to their problems?
- If not, then you probably need to direct your process to be more narrative focused. That means, more of problems than specs. Your team needs to understand what they’re building rather than understanding how to build it.

Second, How to avoid customers misleading answers?

Rule of thumb, don’t ask! That means if you have a problem with your value propositions, then don’t ask the customers directly to give them to you, because most likely they’ll provide you misleading answers. Not because they’re bad and want you to build crappy stuff, but because they don’t know either!

Don’t ask, learn
Learn about your customers, watch their habits, educate yourself about the process they tackle on a day-to-day basis.
You can find more about how to learn from your releases here: Learn to release your best features.

Don’t ask, test
Whenever you got a concept or a value proposition, don’t go and ask the customers directly: Do you like this? Because they’ll say ‘Yes’ more often than what you think, even if they don’t like it.

Try to test your value proposition more often by finding ways to demo, mocking up, or doing some A/B experiments.

How to avoid building the wrong stuff?

Image result for error

If you got a verified value propositions, don’t rush and build all of them at once, instead: Take an extra mile to evaluate the impact on the overall architecture of the system. Don’t rush to build stuff, use your development capacities wisely.

Test, test, test. Make it a habit to test more often. Test your value propositions, test the usability, test the code, test frequently and more often.

Don’t be afraid of failing, but fail quickly to learn from it.

Comments

Popular posts from this blog

ما وراء المنطق، بين المثالي والواقعي: أين تُرسم الحدود؟

 يبدأ التساؤل من مُشاهدات يومية اعتادتها أعين من عايش التناقضات: ماهي طبيعة تلك الحياة؟ ما السر وراء انقضاء الأحداث بهذا الشكل؟ هل تسير الأحداث وفق خطة منضبطة؟ أم أنها لا تنفك تحدث حتى تُحِدث هي الأخرى المزيد من الأحداث؟  اعتاد نور رؤية تلك التناقضات يوماً بعد يوم، فقد أخذ ذهنه يتشرّب ويفسّر أحداث عالمه من خلال منظارين مختلفين لكل منهما معيار خاص في رؤية الأحداث. أحد المنظارين اعتاد تفسير الأحداث انطلاقاً من فرضية أن هناك خطة موضوعة بدقة وعناية لضبط الأحداث.  والآخر اعتاد تفسيرها على أنها نتيجة لبعضها البعض، فعندما يتعرض المرء لحادثة سير، لا يوجد خطة لذلك، تكون العوامل هي مسببات تلك النتيجة: كأن يكون المرء شارد الذهن بسبب خلاف شخصي، وأن يكون السائق مشغول بتفقد مؤشر الوقود، وأن تكون حرارة الجو قد تسببت في بطء حركة المكابح، فكل هذه العوامل مجتمعة أدت إلى حادث السير، وليست الخطة الأوليّة.  لم يكن يعي نور ماهية المنظارين بعد، بل لم يكن يعي ما يعنيه أن يكون للمرء معيار في المقام الأول! لكنه بدأ يلحظ مشاهد حياتية تلفت انتباهه إلى الفرق بينهما. كان نور وأبناء جيله معتادين ع...

سبر أغوار العقل البشري - نظرية العقل كصفحة الفارغة لچون لوك

نستكمل اليوم رحلة فلسفية أخرى والتي هي بمثابة مغامرة جريئة! منذ فترة قريبة، كنا نستكشف فكرة المعرفة الفطرية، التي أذهلت الفلاسفة العباقرة ذوي الأفكار الثورية. سابقًا، تعرضنا بشيء من التفصيل المبسّط لمفكرين عظماء مثل إيمانويل كانط . وهو من شاكلة المفكرين المثاليين الذين اعتقدوا أنّ عقولنا تأتي إلى العالم مزوّدة بمبادئ أولى عن المفاهيم التي نعاصرها في عالمنا.، والتي تُدعى بالمعرفة الفطرية. ( رابط الفيديو الذي يتحدث عن نظرة إيمانويل كانط للمعرفة الفطرية ) . الآن سنغير المسار قليلًا. وسنتجه إلى الفريق المقابل للفلاسفة المثاليين، وعلى رأس هذا الفريق هناك "چ ون لوك " وهو مرشدنا في مهمة اليوم الجريئة. إنه بمثابة المحقق الجاد في عالم الأفكار. لوك ، الفيلسوف والطبيب الشهير، يتحدى فكرة المعرفة الفطرية، ويقول أن عقولنا تكون عبارة عن ألواح فارغة عندما نولد، دون أي معرفة فطرية. في هذه المقالة، سوف ننظر عن كثب إلى فكرة المعرفة الفطرية ولكن من زاوية مختلفة، التي يمكننا أن نسميها بزاوية الفلسفة " الماديّة ". يقول لوك إننا لا ندخل إلى العالم بأفكار مُدمجة بشكل فطري، بل نتعلم الأشيا...

Code Quality: Enforcing the PEP8 with flake8

  What’s PEP8 ? And why it’s important?   PEP8 (Python Enhancement Proposal 0008) is a document that makes it easy for developers to get familiar with Python coding conventions. It describes and explains the bold lines that you should consider when developing your code in Python. Why it’s important? Imagine that you’re working in a team with other people, you don’t know each other, you don’t know how each one of you think and take decisions. You’ll have to work on these people’s code, you’ll need to understand the basic layout that these people follow when they want to implement their code. So, what it’s going to be like when everyone has his own method? Catastrophic codebase, right? Here the PEP8 comes and saves the day for you and your team! It helps you standardize a set of rules to be followed every time you’re going to change the codebase to implement new features or to review some other existing ones.   WOW, is it unbreakable? Like many other...